DePosten

PERSBERICHT // Overijsselse klankkast in première in Twentse ouderenzorg

He’j ’t al heurt? Dagelijks verhuizen tientallen ouderen zonder al te veel publieke aandacht naar een zorgcentrum, maar de Twentse Marie staat met haar nieuwe woon-stek volop in de spotlight. Vanaf 10 november krijgt Marie een speciaal ingerichte kamer, om te beginnen in het Enschedees zorgcentrum De Posten. Marie komt iets bijzonders brengen: een klankkast over taal en thuis.

Marie is niet zomaar een dame op leeftijd. In dit fictieve personage herbergen de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek van de Universiteit Maastricht en ‘T Meertens Instituut. Sociaal cultureel antropologe Jolien Makkinga en Hoogleraar Taalcultuur Leonie Cornips onderzochten hoe het spreken van dialect van invloed kan zijn op je gevoel van welzijn in een verpleeghuis. Jolien Makkinga sprak voor dit onderzoek met de bewoners van een verzorgingstehuis. Kan het spreken van eigen taal, je gevoel van autonomie beïnvloeden? Stichting Laudio heeft een speciale kamer ingericht om dat zelf te ervaren. Daar stap je een levensgrote Overijsselse klankkast binnen. Als je een kastdeur opent, hoor je Marie zelf in haar eigen taal: in een Twents dialect. Dan is Marie thuis. Zoals jij je misschien ook bij Marie thuis voelt.

“Ik bin verhuuzt. Joa, ’t mös wal, Tja, den leaftied hé. N’n nie’jen kamer, nie’je noabers, zeekenzusters, managers: ik krieg ze d’r allemoal bie’j. Ofwasken hoof ik nich meer zölf te doon. Doar har ik toch aait al n’n gleunigen hekkel an. Mear toch…. ’n Nie’j thoes maken, how doo’j dat?

A’j bie’j mie’j ‘s komt anloopen, zal ik oew vuur kuiern hoo wie’j, oaldere leu, dat doot”.

Marie

Iedereen is welkom bij Marie. Vanaf 11 november staat Marie bij zorgcentrum De Posten (De Posten 135, 7544 LR Enschede). Publiek kan solo of in groepen van twee of drie personen op bezoek bij Marie. Marie heeft be-loofd om komend jaar met haar klankkast op meerdere locaties in Overijssel te logeren. Zo ontvangt zorg-organisatie Carintreggeland Marie in Almelo, in het lokale dialect. Voor de thuisblijvers en voor wie meer wil weten over dit wetenschappelijk onderzoek, heeft Marie naast de klankkast ook een podcast.

“Kom ’t mear rap gewaarwörden. Dan loat ik oew luusteren en ‘t beleaven. Op miene webstee leas ie’j völ meer. Joa, n’n webstee heb ik ok a. Onmeunig mooi toch?!”

www.stichtinglaudio.nl/marie

Marie, de klankkast en podcast over taal en thuis, wordt door Stichting Laudio gemaakt. Speciaal voor dit project werken makers uit journalistiek, theater, technologie, erfgoed en zorg samen met projectpartners Overijsselacademie, Concordia, Carintreggeland en De Posten.